Czy biurokracji w Polsce jest za dużo czy nie? Te spory nie milkną i trwać będą pewnie jeszcze długo, bo zwolenników obu tych teorii znajdzie się wielu. Formalności związanych z rejestrowaniem w naszym kraju działalności gospodarczej jest coraz mniej. Oczywiście zależy to od typu działalności, ale w przypadku zakładania firmy budowlanej na początek wystarczy kilka prostych kroków, aby móc cieszyć się swoją własną firmą.
Kto może założyć firmę budowlaną?
Każdy. Nie trzeba kończyć specjalistycznych studiów czy kursów. Firmy budowlane zakładają zarówno przedsiębiorcy po studiach inżynierskich, jak i osoby mające ukończoną tylko szkołę średnią. Fachu można się nauczyć z książek bądź też na własną rękę. Nie ma tutaj jednej drogi.
Jak założyć firmę budowlaną?
Aby taki rodzaj działalności gospodarczej założyć, trzeba złożyć kilka wniosków i wypełnić kilka formularzy. Bez tego się nie obejdzie. Głównym takim formularzem jest formularz CEIDG-1, czyli wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym formularzu podaje się przede wszystkim rodzaj prowadzonej działalności. Gdzie można znaleźć taki spis wszystkich rodzajów działalności? Znajdziemy go w Polskiej Klasyfikacji Działalności, w skrócie: PKD.
To właśnie z tego spisu pobierzemy symbole, jakimi określa się dane czynności wykonywane przez naszą firmę. Możemy wpisać tam dowolną liczbę tych czynności, ale musi być ona zgodna z tym, czym zajmować się będziemy w rzeczywistości.
Jaki podatek dla firmy budowlanej?
Prowadzący działalność gospodarczą będzie miał kilka opcji podatkowych do wyboru. Tutaj warto się zastanowić przed założeniem firmy, ponieważ decyzji nie będzie można zmieniać z dnia na dzień. Jeśli osoba zakładająca działalność gospodarczą nie jest pewna takich rzeczy, warto wybrać się do specjalisty w celu uzyskania pomocy.
Dlaczego jest to takie ważne? Bo od rodzaju płaconych podatków zależy również forma księgowości Twojej firmy i rozliczania wszystkich przychodów, rozchodów i wydatków.
ZUS i Urząd Skarbowy
Na koniec zostaje jeszcze zgłoszenie firmy do ZUS-u i Urzędu Skarbowego. Do tej pierwszej instytucji zgłaszamy się jako płatnik składek, czyli wypełniamy wniosek ZUA, który można wypełnić od razu przy wypełnianiu formularza CEIDG.
Dla przedsiębiorców zakładających działalność po raz pierwszy czekają spore ulgi. Jedną z nich jest ulga na start, czyli zwolnienie przedsiębiorców rozpoczynających swoją przygodę na rynku ze składek społecznych ZUS. W ramach tej ulgi prowadzący działalność gospodarczą mogą opłacać jedynie składkę zdrowotną. Jest to jedna z nowych ulg wprowadzonych dla przedsiębiorców w 2018 roku.
Kolejną ulgą są preferencyjne składki ZUS, czyli pomniejszone stawki składek społecznych i zdrowotnych. Odpowiednio pomniejszone składki przedsiębiorcy mogą płacić przez 24 miesiące. Doliczając “ulgę na start” wychodzi, że mniejszy ZUS można płacić nawet przez 2,5 roku.
Urząd Skarbowy trzeba o rodzaju prowadzonej działalności i formie opodatkowania naszej firmy poinformować. To również robi się przez formularz CEIDG. Jeśli przedsiębiorca nie ma Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP), ten zostanie mu założony automatycznie po wpłynięciu wniosku.
Nazwa, pieczątka, konto w banku
Nie mniej ważne niż powyższa lista zadań jest wybranie banku, w którym nasza firma będzie miała konto i przede wszystkim wybranie nazwy dla firmy budowlanej. Warto też przyjrzeć się takim “przyziemnym” sprawom jak np. posiadanie pieczątki. W prowadzeniu firmy budowlanej (ani żadnej innej) nie jest to koniecznością, ale może się przydać.
Po przejściu przez szereg tych procedur przedsiębiorcy wkraczającemu na rynek pracy zostanie do zrealizowania cel nadrzędny: stworzenie ze swojej firmy dochodowego biznesu.